week 2

7-070

Terug om acht uur uit onze nest, mooi begin van de ‘rustdag’. We zouden even nog een uurtje varen, en dan beginnen met de recuperatie-activiteiten (vissen). Nele wilde daarbij iets te snel zijn en duwde de boot al af voor ze er zelf in zat. Dat uurtje was trouwens te optimistisch ingeschat. De wind en de tegenstroom dachten er anders over! Afzien…

Op het einde probeerden we voor de éérste keer de trailer om me uit het water te takelen: zelfs met 7 man was het een serieus jobke en tis te hopen dat de arm het houdt (het is gefilmd).

Na de middag vertrok iedereen behalve Koenie. Bedankt Pieter en Nele…het was een geweldige week!

Daarna begon de rustdag, heerlijk: slapen bij extreem hoge temperaturen onder de bomen, vissen (nog niks gevangen deze congé…), bbq… leven zonder tijdsdruk, iets wat we veel te weinig doen tegenwoordig. Koen dronk van een fles water, en achteraf bleek dit een fles Scheldewater. Ik tap elke week, zodat je het kleurverschil achteraf kan merken. Vanaf nu gebruik ik enkel wijnflessen!

Nu doke, en na het uitslapen gaan we door.

8/07

We gingen uitslapen, geen horloge of wekker te bekennen. Om half negen scheen het zonnetje al hard en kwamen we te voorschijn. Ik heb een douche van de Decathon gekocht die je kan oppompen, en gebruiken onder druk, we wassen ons dus (bijna ) elke dag met Scheldewater. Ik heb ook een chemisch toilet bij. Door die twee dingen, is het dus geen probleem om wild te camperen!

We reorganiseerden de camo en maakten alles klaar voor vertrek.

Toen de Peleman en Jolien aankwamen werd ik op het water gelaten.

Na een heel lange tocht kwamen we aan de derde laatste sluis in Frankrijk. Wederom een lange en uitputtende dag. Het is helemaal nog niet zeker of ik het einde haal. Bij het ophijsen is het koortje van de gsm geknapt, en is mijn gsm onherroepelijk verloren.

We sliepen naast de sluis en gooiden nog een vislijntje uit.

9/07

De pieren hingen nog aan de haak, de palingen hier zijn precies niet dom. (een stok, meer heb ik nog niet gevangen)

We konden nergens veilig terug in het water en daarom besloot ik om met de handbike naar de voorlaatste sluis te rijden. Er zijn hier geen fietspade naast de Schelde zoals bij ons, en daardoor deden Steven en ik extreem veel omweg en zo hadden we er een tocht van 20 km in een heuvelige stad opzitten bij aankomst. Het was zo hard werken dat ik tegen het einde mijn hartslag gewoon kon zien op mijn armen. Nu koken!

Voor morgen is er een trailerhelling na de sluis om te starten.

10/07

Een record deze morgen: voor tien uur was ik reeds onderweg naar de laatste sluis in frankrijk. We gingen ervoor gaan! Na een goede nachtrust zag ik het helemaal zitten.

Tegenwind! Ni normaal! Na een uur zwoegen zag ik mijn startpunt nog. Een uur later was ik OP. Koen en Steven hielden mij via een koord op koers, en uiteindelijk leek het meer op trekken. Vier km op evenveel uur. ‘S avonds wouden we onze zorgen wegdrinken, maar alle cafekes waren toe.

Dan maar op tijd in ons bed.

11/07

Deze morgen geraakte ik niet uit mijn bed. De moraal is beneden alle peil. Nog altijd frisse wind op kop. Er was geen plaats om in het water te gaan. Mijn ouders en de ouders van Berit kwamen toe en koenie en ik reden op een veldbaan naast de Schelde door een prachtig natuurdomein. De zon begon terug te branden.

Nu zitten we hier op een terraske in de Walen. Goed gegeten en terug opgeladen.

Morgen kunnen we terug in het water!

12/07

Ondanks de (gin) tonic met komkommer was ik als eerste uit de veren. Nieuwe mensen geven duidelijk een positieve invloed. Liesbeth belde naar mij, om te vragen wat ze moest meebrengen. Ze moest enkel een slaapzak meenemen, en net dat is ze vergeten :);
Er stond nog altijd extreem veel wind, maar buiten dat ging het écht goed. We zijn gestrand aan het laatste dorpje voor Doornik. We slapen hier weer op een idyllisch plaatsje bij een burcht naast de Schelde. Mijn slaapkamer zal zoooooooooooooo saai zijn binnenkort.

Peleman en Jolien zijn vertrokken,wie zal ons nu wekken en lekker voor ons koken?
De golven waren heel spannend vandaag. We zouden ze gefilmd hebben, maar we moesten ons allemaal te hard concentreren om niet om te gaan.

Tijdens de zoektocht naar een slaapplaats ben ik beginnen praten met een toffe schipper. Geweldige kerel! Mijn bootje ligt nu aangemeerd naast zijn mastodont van 50 meter.

13/07

Deze ochtend was fantastisch. Acht mensen van de surfclub van Hombeek zouden mee komen varen, en zij waren reeds om negen uur aangekomen. Zij brachten Sebastien mee, die ik ken van op de watersportvakanties. Pieter mistte het avontuur en had besloten een weekendje terug mee te varen. Zoveel volk, en de makkelijkste start sinds het begin. Naast de mastodont van 50 meter lag een aanlegsteiger, waardoor de boten en surfplanken vlot in het water konden. Bij het vertrek kwam de zon erdoor: ideaal.

In groot konvooi ging de tocht naar Doornik. De acht surfers stonden rechtop op hun surfbord en gebruikten een lange peddel (Stand Up Peddeling – SUP).  Een leuke tocht zonder wind bracht ons naar het centrum waar iedereen foto’s en filmpjes van ons nam. Ook de sluiswachters hadden blijkbaar een camera op ons. Wij hadden die gezien en er vrolijk naar gezwaaid.

Plots kwam een vrouw langs de kant staan roepen: “Uit de Schelde! En als jullie niet stoppen bel ik de politie!” Ik heb op mail toelating om de afvaart te doen, en daarom ging ik al verder. De surfers zijn nog even langs de kant blijven staan, op die manier had ik mogelijk minder pakkans. Helaas mocht het niet zijn. Ik was aan het wegdromen en hoorde plots door een luidspreker: “Politie van Doornik, gelieve onmiddellijk aan de kant te komen!” maar dan in het Frans he, a ja ;-)! In gezelschap van de hele groep ben ik uiteindelijk op 100 meter van de sluis gestrand: daar zijn we letterlijk uit het water getrokken.

Uiteindelijk vielen die flikken goed mee. Wij mochten met onze boten doorgaan, maar de surfers waren volgens hen onveilig bezig. Omdat wij in groep vaarden, moesten wij er echter ook mee uit.

Na de middag ben ik dan met Liesbeth en Pieter verder gevaren onder de stralende zon. Je zou het niet verwachten maar al bij al was dit tot hiertoe de mooiste en makkelijkste vaardag.

Deze avond zijn we op restaurant gegaan in Doornik. Stinkend, vuil en in onze zwemshort kwamen we toe. Liesbeth heeft in de wc haar voeten gewassen en ik heb mijn vuile handen proper gekregen. De schaamte voorbij vroegen we of we ook iets mochten opladen. Dat mocht, en dan hebben we direct de verdeelstekker boven gehaald. Het fototoestel, de laptop en gsm hingen er aan, en dan hebben we de marginale werfradio ook maar mee ingestoken.

Nu profiteren we nog even van de wifi van Pietro en straks kraken we nog een flesje wijn aan ons startpunt voor morgen.

14/07

Gisteren was ik moe en wou direct gaan slapen, maar we sliepen aan zo een mooie vijver dat vissen eigenlijk een must werd 🙂 Er waren ook Tsjechen aan het vissen, ze bleven de hele nacht en tegen de ochtend legden ze met gebarentaal uit dat ze 2 palingen hadden gevangen en 17 pintjes. We wouden niet onvriendelijk overkomen, en aten ook een glazen boterham als ontbijt.

Even later kwamen Martine, Jef en Jenny toe voor een bbq op onze rustdag. Ze hadden voor het aperatief en de groentjes gezorgd. Later kwamen Jean en De Fokke van week drie toe. Vlees Van Kees zorgde voor het lekkere vlees.